Thursday, 9 June 2011

Bau mulut..!!...toing2x

Salam..

Entry kali nie nak cta psal bau mulut..hehe..Knpa aku buh entry psal nie..??.sbb aku sgt2 particular ttg bau mulut..Especially bau mlut aku laa kan..Aku keep on tnya mmbe2 n family psal bau mlut aku.Bkn apa,kdg2 bau mulut nie bwt masyrakat disekeliling x selesa ngn kita..


Kdg2 tanpa kita sedari masyarakat mgkin menjauhkan diri depa ngn kta mgkin punca mslah bau mulut kita..who noes right??Kwn2 kdg2 nak gak jaga atie kita,at the same tyme depa x selesa ngn kta..
Selalunya ssong msa baru bangun pada waktu pagi, rongga mulut akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

Keadaan nie berlaku kerana, proses putrefaction (pereputan dan berbau busuk) dari sisa makanan dan rembesan air liur masa tidoq n kurangnya aktiviti dari lidah...Nie kira bau mulut yg normal laa..

Tp utk aku,aku dpt bezakan ssorng yg bau mulut sbb x mkn,sbb gigi rosak atau bau kahak..:))Aku menilai bau mlut org...lucu plak bla gtww..;))
Banyak faktor yang mempengaruhi keadaan mulut seseorang tu berbau seperti faktor jantina, umur dan keadaan individu.

Contohnya cam reaksi metabolisme saluran pencernaan, keadaan dalaman paru-paru..hah nie laa bau kahak yg aku kata kan tdi.. or adanya aktiviti kuman bakteria kat dlm tisu rongga mulut ssorng tu.
Proses niee bertambah semakin serius sekiranya kesihatan gigi x diberi perhatian, pda masa yang sama berlakunya proses dehidrasi iaitu tisu tubuh kehilangan banyak kandungan air...So,rajin2 laa p cek dental at list 6 bulan skali..Ceyy nasihat org..aku pon x wat..xpa kita sma2 menasihati k..

Keadaan jadi bertambah semakin serius, bila individu 2 menghidap penyakit-penyakit sistemik yang lain..Hurmm...pham2 laa yee..;))..contohnya Dm..sat g aku cita cket..
Bau mulut ni sesuatu yg bersifat subjektif still in proses penyelidikan. 
Pada umumnya, bau mulut daripada seorang kanak-kanak terutama yg baru lahir diterima sebagai bau mulut yang sangat menyegarkan..Btol..!Btol..aku ska sgt bau mulut baby..hehe Tp disbbkan peningkatan umur dan memasuki usia dewasa bau mulut akan bertukar menjadi masam..Hurmm besa laa tu kan..
 
 PUNCA MULUT BERBAU
* Penyakit sistemik
* Jangkitan bakteria anaerobik
* Penjagaan gigi
* Ubat-ubatan
* Tabiat tidur berdengkur
* Jangkitan pada gigi
* Jantina
Aku cta cket psl pnyakit,aku x bpa pndai sgt..Penyakit sistemik or kelainan yang dideritai oleh seseorang bleh menimbulkan keadaan mulut berbau yang menunjukkan seseorang mungkin menghidap kencing manis atau diabetic ketosis..
Depa yang menghidap penyakit nie bleh terhidu bau acetone iaitu satu bau aromatik yang bleh dikatakan agak selesa atau manis.cam bau buah cket..hehe:))x busuk..Masalah gusi atau gingivitis its quite smelly laa...x bpa nak pro cta mslh pnyakit nie..Aku taw cket2 jaa..;)))

Hah,nie menarik psal kaum2 wanita..Pada fasa premenstruasi (sebelum haid) dan semasa haid rongga mulut akan mengeluarkan bau.
Bau yang dikeluarkan mulut pada fasa ini dikaitkan dengan bau mousey atau gumpalan darah yang sedang mengalami proses mati (decaying blood).

Bau mulut jenis ini masih dalam penyelidikan pakar-pakar perubatan untuk mengetahui sejauh mana kebenarannya ia memberi daya tarikan pada kaum lelaki...hehe..Tp depend kat individu 2 la kan..physiology bdn ssorg berbeza stiap individu..

Aku bkn dktor,cma student nurse..wat i can advise is
amalan berkumur setiap kali selepas selesai makan can help dalam penjagaan kebersihan gigi dan tisu rongga mulut..hurm tngok laa kebesaran Allah swt,dia soh kta kumur mlut dlm amik wuduk,n basuh tngn..Msti ada sbb knpa Allah soh amik wduk kat tmpat2 tertentu...smua tu tuk kebersihan kta..(sja selit cket)..or sekiranya ada pnyakit len treat dulu pnyakit tu..sntiasa dpt follow up kat hospital k..

Aku xkata aku mulut wangi..tp aku sntiasa nak menjaga bau mulut..but still bau normal mulut tuk peringkat aku still bau laa..Juz 2 share only..

2 comments:

  1. tolong saya..

    saya ada msalah mulut berbau..
    da pegi doktor,doktor suruh rajin kumur..garam+air panas..
    x bekesan...so pegi klinik lain plk..katanya..nk cek gigi..gigi sume ok..xd yg berlubang or rosak,,,apa puncanya? mungkin saya banyak kahak..tp mcm mne nk buangkan kahak ye?

    ReplyDelete
  2. eheee..sy bukan doktor dental yee..tp since ditanya sy jawab apa yg saya tahu la yee...kalau banyak kahak,so u need to treat that problems first..if your problem x teruk,try minum air suam and try to cough out untuk keluarkan kahak tu..if not,dapatkan rawatan pada doktor..usually doktor akan bg ubat batuk yang mucolytic untuk cairkan kahak..and u will cough alot that time..=)
    if stil not working u can use chewing gum when communicating with people..ya lah,mesti rasa rendah diri kan...sebab kadang2 bau mulut tak dapat nak dicari punca...well done cause u concern about yurself..hehe

    ReplyDelete