Saturday, 23 June 2012

Nafi’un li ghairihi

salam alaik..=)
Tetiba hari nie rasa macam nak tertanyakan awatnyaa aku duk pulonn buat blog..geee..terkadang..~`~ ..ceyy ooo...tak laa..ranya suatu hari nak tengok balik my progression in my life..So,InsyaAllah aku boley nilai balik..ehee..time-time jiwa kacau pon nak baca balik suatu hari nanti..Ya laa...mana taww bley buat aku senyum sumbinggg..keh2..=)

Suatu hari aku berdakwah fardiah ..ehee..dakwah fardiah nie dakwah macam one by one with our naqib or naqibah la...Hah mcm tu laa....On the way to a place of no where yang aku pon dah x ingat naqibah aku pon bercerita ria laaa dengan aku..Dia cakap,dulu dia drive keta memang jarang laa nak pakai sit belt...Tapi bila tengok aku asyik pakai sit belt,buat dia segan pulak x pakai sit belt...wahhhh!!kembang semangkok laa aku...
Kalau ikot aku,aku niee laa manusia yg x suka pakai sit belt..Tp mungkin ada kot dulu seseorang yang allergik tengok aku x pakai sit belt...hehe..cumil...!!And aku pulak tak menahan tengok orang allergik dengan  aku,soo..soo..soo...aku pun suka laa usik insan tersebut dengan tidak memakai sit belt..ahaahahaa...!

Ok dah..!kat cnie just nak highlight..Aku bersyukur dengan kehadiran aku ada juga sesuatu yang bermanfaat aku beri pada orang..and aku sangat la disappointed sekiranya tak memberi manfaat pon dekat jalan Allah nie..huhu..aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:


Nafi’un li ghairihi..apa tu??ehee..bermaksud berguna utk org lain..
Ya lah kan..duk pulon jadi da`i tengah bermujahadah laa nak buat semua sifat-sifat yang perlu ada dalam diri seseorang khalifah tu..ceeyyywahhh..!!khairu ummah...phewwww....~~~dan salah satu nya bermanfaat untuk org lain....
Tak nak lah cakap in term of aku....mulaa duk rasa muliaaa tahap tenggeling....erkkk...Dalam kehidupan nie kita mestila (ehemmm..mcm penceramah bebass plak..oo sila serius..)..Cuba laa dari sekarang buat sesuatu supaya orang lain pon dapat manfaat daripada kita...tak kesah laa dari sudut apa pon kan..InsyaAllah Allah berkati usaha kita...
Macam nie laa..if kata laa kan kita rasa susah sgt ilmu tu nak masok dlm kepala otak cerr try buat sumthink pada jalan Allah...and insyaAllah,Dia akan tolong laa kan..Macam yg pernah ditanya suatu umat nie kepada Umar Abdul Azizi..(erkkk..sapa tu??)...Ini lah pemerintah zaman Umaiyyah yang terbaikkk sekali and sangat-sangat lah aman pada zman pemerintahannya.Sehinggakan ada orang kata serigala pun mampu menjaga kambing..Means,serigala tu x makan kambing lerrr.....Umat nie tanya apakah tips sampai aman damai sangat kan...Beliau cakap "aku selesaikan urusan aku dengan Allah.dan Allah selesaikan urusan aku kat dunia"...ceyyy..ada beran??!!


intansurunllah hanyansurukum...
."...Jika kamu menolong agama Allah,niscaya Dia akan menolongMu dan mengeguhkan kedudukanmu"[Muhammad:7] 


Hurmm..nak buat sumthnink yang macam mana kan??...macam talk about kebesaran Allah kaa...just talk sumthink yg indirectly boleh bawa seseorang itu kearah kebaikan..Or ajak kawan study kaa...solat jemaah sama-sama kaa...ajak dia berkasih sayang ke arah Allah...uhubbuki fillah=)....anything...Allah tahu niat kita..


"dan Kami akan memasang timbangan yg tepat pada hari kiamat,maka tidak seorang pun dirugikan walau sedikit;sekalipun hanya seberat biji sawi,pasti Kami mendatangkan pahala.Dan cukuplah Kami yg membuat perhitungan"[al-Anbiya':47]


InsyaAllah,Dia permudahkan urusan kita dalam kehidupan....Cuma kita nak yakin atau x jaa..Jom..!=)...

No comments:

Post a Comment