Sunday, 21 August 2011

kesefahaman..


Baru-baru nie senior aku ada la suggest kat aku sorng laki..Aduh!!..ayat melawak aku dia amik serius plak..so,aku layankan jaa laaa..xnak laa nmpak kerek sgt kan..Lepas senior aku story kat aku about that guy..aku pegi solat zhur then baca love letter..

Senior aku pulak baca yasin sebelah aku..She`s cried..!Lepas aku settle baca love letter aku Tanya la,  knpa suddenly she cried..Hurm..!Dia teringat balik cerita puppy love between her and ex-him nyaa..Lama dia cerita psal hal dia..Yee,we are in the same boat..!!hehe..so I understand..

Then,my turn pulak buka mulut..aku ckp kat senior aku mukadimah apa yg dia nak dgr dari mulut aku mungkin agak kerek untuk sesetengah org,but not people like me..

Aku bg taw dia yg mungkin ex senior aku tu bukan jodoh dia..hehe..(ayat common)..so aku cita pasal percintaan Saidina Ali dan Fatimah..Berbekalkan mas kawin hanya baju besi and hidup sebatang kara ja Saidina Ali bersama Fatimah tu..Boleh pulak pasangan itu hidup bahagia..Kenapa??????????
Saidina Ali bekerja keras dan bertungkus lumus untuk memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak tercinta..Kadang2 hanya keringat peluh sahaja Saidina Ali bawa pulang..Ada Fatimah bising2..???Ada Fatimah merungut..???Kita kalau dah penat mula nak naik marah,tapi ada Saidina Ali marah2?????Ada sekali itu rasulullah menangis melihat kesusahan Fatimah di balik pintu..Hurmm,x pula Fatimah merungut kat kekasih Allah,rasulullah itu untuk melimpahkan rezeki yg murah…

Dulu aku pernah kata,duit sangat2 diperlukan dalam kehidupan walaupun aku tahu hakikatnya duit x boleh beli kebahagian..tp cer pikir balik,bila duit atau ekonomi x stabil semua akan menjadi punca keretakan rumah tangga atau sesuatu hubungan…..Tetapi kenapa hubungan Saidina Ali dengan Fatimah bahagia even ekonomi mereka sabgat2 x stabil???...Kenapa perlu diperkatakan arus peredaran zaman tidak realistic untuk kaitan dengan hubungan pasangan bahagia itu??we are talking about economic problems…hehe..sma jaaa..Cuma bezanya zaman tu menunggang unta and sekarang boleh nek bas..

Actually yg menjadi asas kekukuhan dalam perhubungan adalah ilmu keagamaan,Islam  yang membentuk akidah itu sendiri…Ya,pasangan bahagia di atas bahagia kerana keduanya berusaha mencari keredaan-Nya..carilah pasangan yang sentiasa berusaha mencari keredaanya..Nescaya bahagia lah kita mcm pasangan Saidina Ali dan Fatimah…jom..!!Jadi x la berlaku kes curang,bosan,x memahami  dan sebagainya…
Jadi aku menasihati  senior aku dan diri sendri,untuk mencari pasangan carilah pasangan yg sama2 mencari keredaan-Nya…dan Allah telah berjanji dalam Al-Quran surah An-Nur ayat 26..laki2 yg baik untuk pmpn yg baik and begitulah sebaliknya…

Aku x pandai pon bab rumah tangga atau sebagainya,tp aku jus nak kongsi apa yg aku dapat setelah aku baca kisah Saidina Ali dan Fatimah..

No comments:

Post a Comment